Kas slypi senųjų kaladžių gelmėje
Dauguma mūsų pradeda Taro kelionę nuo Rider–Waite–Smith kaladės, kuri žavi savo vaizdingumu, spalvingomis scenomis ir simbolių gausa. Ji pasakoja istorijas, kurios kalba tiesiai į emocijas, intuiciją ir vaizduotę. Tačiau prieš ją buvo kitokios kortos, iš išorės žiūrint, gal ne tokios iškalbingos, bet kur kas tyliau gilios.
Grįžimas prie šaknų
Taro istorijoje skirtingi laikmečiai paliko savus ženklus, spalvas ir užuominas. Nuo prabangiuose dvaruose tapytų kortų iki asketiškų „pip“* simbolių, nuo dvasinio meno iki ezoterinės sistemos, Taro visada buvo daugiau nei žaidimas, nors išoriškai kartais tik taip ir atrodė.
*„Pip“ stiliaus mažieji arkanai yra be teatrališkų iliustracijų, tylūs ir geometriški. Penkios taurės yra tiesiog penkios taurės. Devyni kalavijai yra tik devyni kalavijai. Be rankų, be veidų ir be pasakojimų. Iš pirmo žvilgsnio tai gali atrodyti kaip trūkumas, tačiau iš tiesų tai suteikia daugiau erdvės vidiniam matymui.
Prieš Rider–Waite, prieš Thoth ir okultines sistemas, Taro kortos buvo artimesnės filosofijai ir simbolinei žinijai, nei dvasinei doktrinai. Kaladės šiandienos žvilgsniui gali atrodyti lakoniškos, tarsi tik simbolių užuominos, ypač, jei esame įpratę prie iliustratyvaus aiškumo. Tačiau būtent tokia jų taupi, bet sodri kalba šnabžda senųjų epochų išmintį.
Kviečiu leistis į kelionę per Taro kalades, kurios formavo ne tik Taro ikonografiją, bet ir mūsų santykį su simboliu, su likimo tėkme, su savo pačių vidumi ir tuo, kas slypi už regimų formų ir už laiko. Sudėliotos pagal istorinę laiko tėkmę, jos atskleidžia ne tik vaizdų evoliuciją, bet ir pasikeitusį žmogaus santykį su paslaptimi.
Toliau kviečiu į kelionę per svarbiausias klasikines kalades, sudėliotas pagal istorinę laiko juostą:
✦ Visconti–Sforza Tarot (~1450 m., Italija)
Viena seniausių iki šiol žinomų Taro kaladžių, nors nė vienas jos rinkinys neišliko pilnas. Sukurta Milano aristokratijai, Visconti–Sforza kaladė yra ne tiek būrimo įrankis, kiek dvasinis meno kūrinys, ranka tapytas, spindintis auksu ir tyliai liudijantis Renesanso pasaulėjautą. Jos buvo prabangiai tapomos pagal užsakymą Milano aristokratijai, o ne spausdinamos.

✦ Sola Busca Tarot (1491 m., Italija)
Ankstyviausias visiškai išlikęs 78 kortų Taro kaladės pavyzdys. Sola Busca yra pirmoji žinoma kaladė, kurioje iliustruoti ne tik didieji, bet ir mažieji arkanai. Tamsi, intensyvi ir simboliškai tanki, ši kaladė alsuoja alcheminės išminties aidais, romėniškais vardais ir mitologinėmis nuorodomis.
Skirtingai nei ankstesnės Visconti–Sforza Taro kaladės, Sola Busca kortos jau yra sunumeruotos. Tai ženklas, kad čia siekta didesnio sistemos aiškumo ir tvarkos. Šis žingsnis žymi perėjimą nuo aristokratiško meno objekto prie labiau struktūruoto, simboliškai integruoto įrankio, turinčio savitą vidinę logiką.
Sola Busca Taro kaladė vėliau tapo esminiu įkvėpimu Rider–Waite kaladei, atvėrusiai naują Taro kortų interpretacijos erą.
Daugiau šios kaladės kortų galite pamatyti: publicdomainreview.

✦ Minchiate Tarot (XVI a., Florencija)
Minchiate yra išplėstinė Taro kaladės versija, sudaryta iš 97 kortų. Be įprastų didžiųjų ir mažųjų arkanų, joje randame 12 Zodiako ženklų, 4 elementus (Ugnį, Vandenį, Orą ir Žemę) ir 4 krikščioniškąsias dorybes: Tikėjimą, Viltį, Meilę ir Prudentiją (išmintį).
Nors istoriškai Minchiate laikyta žaidimo kalade, jos struktūra atskleidžia daug daugiau nei pramogą. Čia susipina kosmologija, moralinė filosofija ir astrologinė tvarka, kuri tarsi bando kortomis aprėpti visą pasaulio audinį. Tai mikrokosmosas – pasaulio modelis kortų forma.
Asmeniškai tikiu, kad Taro niekada nebuvo tik žaidimas. Žaidimas yra tik veidas, kurį priėmė pasaulis, kuris dar nebuvo pasirengęs jų žvilgsniui. Tai buvo forma, leidžianti išsaugoti slaptą žinojimą, kol aplinkiniai matė tik linksmybes. Ezoterikoje dažnai kartojama, kad slaptos žinios slepiamos akivaizdume. Būtent žaidimo forma galėjo tapti idealia priedanga gilesniam, dvasiniam simbolių veikimui, prieinamam tik tiems, kurie žiūrėjo ne akimis, bet vidine rega. Šią mintį gražiai įprasmina hermetinė frazė Ars est celare artem – „Menas yra paslėpti meną“. Alchemikams ir hermetikams ji reiškė, kad tikrasis mokymas glūdi ten, kur paviršius atrodo tik paprastas žaidimas ar dekoras, o tik įžvelgiantysis atranda jo tikrąją prasmę.
Kai pažvelgiame į Minchiate iš šios perspektyvos, ji tampa ne žaidimo įrankiu, o subtiliu dvasiniu žemėlapiu, kuriame kiekviena korta žymi dėsningumą, o ne atsitiktinumą.

✦ Marseille Tarot (XVII–XVIII a., Prancūzija)
Marseille Tarot yra viena iš įtakingiausių klasikinių kaladžių, suformavusi vaizdinį Taro pagrindą iki šių dienų. Nors pavadinimas susijęs su Marselio miestu, pirmieji šio tipo atspaudai pasirodė ir kituose Prancūzijos miestuose.
Kaladė pasižymi aiškia ikonografija, ryškiomis pirminėmis spalvomis, griežtu linijų stiliumi ir „pip“ tipo mažaisiais arkanais (skaičių kortose nėra vaizdinių scenų, tik simbolių išdėstymas). Marseille kaladės struktūra ir archetipiniai vaizdai tapo pamatu XIX a. okultistams. Jos paprastumas ne riboja, bet atveria, leisdamas simboliams kalbėti universalia kalba, be perteklinio naratyvo.
Jean Noblet kaladė, sukurta apie 1650 m. Paryžiuje, laikoma seniausiu išlikusiu Marseille tipo Taro kaladės pavyzdžiu:


✦ Etteilla Tarot (~1789 m., Prancūzija)
Etteilla Tarot yra pirmoji Taro kaladė, žinoma kaip sukurta specialiai būrimui. Jean‑Baptiste Alliette (slapyvardžiu Etteilla) dar 1770 m. pradėjo priskirti konkrečias reikšmes kiekvienai kortai, įskaitant apverstą poziciją, ir pasiūlė pirmąsias kortų išdėstymo dėliones, kas iki šiol išliko kaip būrimo pagrindas.

1783 m. jis išleido pradinį Taro būrimo vadovą, o ~1789 m. pristatė savo Le Jeu de Thoth, pirmą okultinę Taro kaladę su astrologinėms ir Hermetinėms asociacijomis, keturių elementų sistema ir struktūruotu arkanų pasakojimu. Daugiau šios kaladės kortų galite pamatyti: publicdomainreview.

Etteila Taro nutraukė ryšį su žaidimo tradicija ir atvėrė naują Taro raidos kryptį, kaip ezoterinės, struktūruotos žinių sistemos. Etteilla padėjo pamatus daugeliui šiandienos būrimo praktikų, o jo kaladė laikoma pirmąja tikrąja okultine Taro kortų sistema.
✦ Rider–Waite–Smith Tarot (1909 m., Anglija)
Sukurta okultisto Arthur Edward Waite ir iliustruota Pamela Colman Smith. Tai buvo pirmoji plačiai išplatinta Taro kaladė, kurioje visi 78 arkanai iliustruoti scenomis, įskaitant mažųjų arkanų kortas. Kaladė greitai išpopuliarėjo ir ilgainiui tapo viena iš labiausiai naudojamų Taro sistemų visame pasaulyje. Ji tapo šiuolaikinio Taro standartu ir iki šiol daro įtaką daugumai naujai kuriamų kortų kaladžių.
✧ Būtent pagal Rider–Waite–Smith simboliką ir struktūrą parengtos visų 78 kortų reikšmės, kurias galite skaityti tarozka.lt svetainėje.

✦ Thoth Tarot (1938–1943 m., Anglija)
Sukurta okultisto, rašytojo ir Thelema filosofijos kūrėjo Aleister Crowley ir iliustruota menininkės Frieda Harris, ši kaladė yra ne tik būrimo įrankis, bet ezoterinės pasaulėžiūros sistema, tankiai persmelkta simboliais ir paslėptais dėsniais.
Thoth Taro jungia astrologiją, kabalą, numerologiją, alchemiją, Egipto mitologiją ir Thelema doktriną į vientisą simbolinę visatą. Kiekviena korta čia yra tarsi miniatiūrinė iniciacija, portalas į archetipines ir mistines jėgas.
Kaladė buvo baigta apie 1943 m., tačiau išleista tik po Crowley mirties, 1969-aisiais. Dėl savo tankios simbolikos ir sudėtingumo Thoth laikoma viena iš giliausių ir labiausiai intelektualiai reikalaujančių Taro kaladžių, skirtų ne tiek pradedantiesiems, kiek tiems, kurie trokšta gilintis į okultines sistemas ir savistabą per simbolį.

Taro yra gyva sistema
„Taro yra šventykla ir raktas į šventyklą, o tiems, kurie tai mato tik kaip žaidimą, jo durys lieka užvertos.“ – rašė Arthur Edward Waite.
Peržvelgę šias kalades, matome, kad Taro niekada nebuvo vien vaizdai ar prognozės. Tai gyva sistema, kuri kiekviename amžiuje prisitaikė, tyliai perimdama laikmečio dvasios atspalvį. Nuo renesanso dvarų iki okultinių ratų, nuo tapytų auksu ikonų iki dvasinės alchemijos žemėlapių, kortos niekada nebuvo tik paveikslai. Jos kalbėjo tada ir kalba dabar tiems, kurie ieško tikro ryšio.
Senosios kaladės šiandien
Nors šiandieninė Taro kultūra dažniausiai sukasi apie modernias, spalvingas ir vaizdais perpildytas kalades, senosios kortos vis dar kvėpuoja.
Dalis šių istorinių kaladžių šiandien atkuriamos itin kruopščiai, išleidžiamos remiantis originaliais atspaudais. Tokių unikalių leidinių galima rasti pas specializuotus leidėjus (jų sąrašą pateiksiu apačioje), taip pat Etsy platformoje (pavyzdžiui, ten galima aptikti Thoth Ordo Templi Orientis kaladę, apie kurią taip pat kalbėsime vėliau, minėdami būtent specializuotus leidėjus). Tokie lobiai išnyra ir Facebook Taro kolekcionierių bendruomenėse, pati kartkartėmis pastebiu vienetines ar riboto leidimo kalades „Tarot Marketplace“ grupėje. Retkarčiais pasirodo net ir originalūs, šimtmečius menantys trapūs egzemplioriai.
Kai kurias iš šių klasikinių kaladžių, tokias kaip Thoth ar Marseille, galima rasti gana plačiai, neretai šiek tiek modernizuotomis formomis. Vis dėlto net ir šiuolaikinės jų versijos, jei išlaikytos pagarbiai, perneša tą pačią senąją struktūrą ir simbolinę logiką. Tai liudija, kad net modernizuotas apvalkalas gali saugoti senąją kalbą, jei tik mokame jos klausytis.
Thoth ir Marseille Taro kaladės, kurios būtų arčiausiai originalų
Jei ieškome Thoth ar Marseille Taro kaladžių, kurios būtų arčiausiai originalų, verta atsigręžti į leidėjus, kurie dirba faksimilės principais arba bent jau išlaiko istorinius spalvų, linijų ir proporcijų aspektus. Leidėjai ir jų leidiniai, kuriuos galiu rekomenduoti:

Thoth Tarot:
Leidykla: O.T.O. (Ordo Templi Orientis) faksimilės
Labai reti leidimai, platinami ribotu tiražu, dažniausiai per okultines bendruomenes ar kolekcininkų kanalus. Šios versijos itin tiksliai atkartoja pirmuosius Harris piešinių spaudinius, įskaitant spalvų niuansus, kraštų detales ir popieriaus tekstūrą.
✧ Išskirtinumas: laikoma istoriškai ir vizualiai artimiausia galimai originaliam, nekomerciniam leidimui.
Leidykla: AGM Urania / AGMüller
Tai viena tiksliausių šiuolaikinių Thoth kaladės versijų. Joje išlaikytos Frieda Harris kurtų piešinių detalės, o spalvos atnaujintos pagal 2011 m. restauracijos tyrimus, atkuriančius pirminius tapybos tonus. Didesnis formatas leidžia geriau matyti simbolinius sluoksnius, ypač svarbius dirbant su astrologiniais ar kabalistiniais atitikmenimis.
✧ Išskirtinumas: remiasi moderniausia restauruota spalvų versija, kuri laikoma artimiausia Harris originalams.
Leidykla: US Games Systems
Spalvos kartais būna kiek minkštesnės ar mažiau sodrios, tačiau išlaikytas bendras vizualinis kodas ir simbolika. Puiki alternatyva, jei ieškoma prieinamesnės, bet vis dar pagarbaus leidimo.
✧ Išskirtinumas: prieinama ir ištikima versija, tinkama kasdienai ar mokymuisi.
Marseille Tarot:
Leidykla: Yves Reynaud / Tarot de Marseille Heritage faksimilės
Ši leidykla kuria autentiškas faksimiles pagal istorinius originalus. Išlaikomos ne tik iliustracijos, bet ir rankraštiniai šriftai, spalvų netobulumai ir spaudos tekstūra. Tai yra ne interpretacija, o tikslus atkartojimas, leidžiantis prisiliesti prie to, kaip kaladė atrodė prieš kelis šimtmečius.
✧ Išskirtinumas: tikros faksimilės, spaudiniai atkuriami nuo istorinių šaltinių, nekeičiant nei linijos, nei spalvos santykio.
Leidykla: Camoin & Jodorowsky
Sukurta remiantis Conver* kalade, tačiau papildyta Jodorowsky dvasiniu požiūriu. Ši versija siekia atkurti prarastus simbolius ir papildyti kortas mistiniais elementais, kurie, jų teigimu, buvo išnykę iš vėlesnių kopijų.
✧ Išskirtinumas: tai rekonstruota Marseille vizija, kur klasika susilieja su ezoterine intuicija.
Leidykla: Lo Scarabeo
Lo Scarabeo leidžia keletą Marseille tipo variantų, dažnai paremtų Conver* linija, bet su modernaus spaudos niuansais, kaip labiau stilizuotomis spalvomis, o kartais ir glotnesnėmis linijomis. Tai ne faksimilė, tačiau vizualiai pagarbi interpretacija.
✧ Išskirtinumas: prieinamas kompromisas, tinkamas tiems, kurie nori klasikinių formų be istorinės precizikos.
*“Tarot de Marseille Nicolas Conver” kalba apie specialų leidimą, pagamintą Nicolas Conver, Marseille mieste, apie 1760.
Užbaigimui
Grįžti prie šių šaltinių, tai grįžti prie pradmenų. Taro nėra tik atsakymų paieška, o dialogas su tuo, kas mumyse tyliai žino, bet dažnai lieka neišgirsta. Tai kalba, kuri prabyla ne žodžiais, o archetipais, ritmais, skaičiais ir formomis. Tai yra viskas, kas veikia sąmonę gilesniame nei loginiame lygmenyje. Ir šis dialogas nepriklauso laikui. Jis toks pat gyvas šiandien, kaip ir prieš penkis šimtus metų, nes kalba ne apie tai, kas madinga, o apie tai, kas amžina.

Leiskimės kartu į Taro pasaulį
Jei jaučiate, kad Taro kalba su jumis, kviečiu prisijungti prie Tarožkos naujienlaiškio. Čia mes neriame giliau, neapsiribodami paviršinėmis reikšmėmis, bet tyrinėjame kortas kaip simbolinius veidrodžius, jungiančius ezoteriką, analitinę psichologiją, numerologiją, astrologiją ir senąsias dvasines tradicijas. Tai erdvė tiems, kurie nori ne tik skaityti kortas, bet mąstyti per jas, augti per jų klausimus ir atrasti tylų, bet galingą dvasinį žinojimą, slypintį archetipų gelmėse.
